...

Astrozdjęcia.pl

Astrofotografia by...

Tomasz Zwoliński

Obróbka materiału z kamery QHY8L i filtra Baader 7nm Ha

Film przedstawia wstępne kroki obróbki materiału z kamery QHY8L i filtra Baader 7nm Ha Główną ideą jest wstępna kalibracja materiału, następnie jego debayeryzacja. W kolejnym kroku następuje rozbicie kolorowych klatek na osobne kanały. Kanał czerwony zawiera najwięcej informacji z pasma wodoru i on zostanie wykorzystany do dalszej obróbki. Do stackowania zostają użyte jedynie klatki o prefiksie „R”. Przedostatnim etapem jest użycie Digital Development, czyli wstępnego rozciągnięcia surowego stacka. Na końcu zapisujemy plik, jako 16bitowy plik tiff

Fits Liberator

Jedno z moich pierwszych podejść do Fits Liberator. Pokazałem jak wstępnie rozciągnąć surowy materiał oraz zapisać go do dalszej obróbki.

Dekonwolucja w MaximDL

Dekonwolucja w MaximDL. Bardzo prosty i szybki proces. Warto potestować kilkanaście różnych ustawień i wybrać to, które daje najlepsze rezultaty. Pamiętajmy, aby nie przesadzić. Fotografia powinna być po tym zabiegu nadal naturalna i miła w odbiorze. Polecam stosować maski w PhotoShop, aby odkrywać jedynie najistotniejsze elementy poddane dekonwolucji.

Zaawansowany proces dekonwolucji w programie MaximDL 5

Wykonanie zaawansowanego procesu dekonwolucji w programie MaximDL 5. Niezbędny jest dodatkowy skrypt oraz konfiguracji opcji w Kernel Filters.

Szczegóły pod tymi linkami:
- https://astropolis.pl/topic/60880-fat-tail-richardson-lucy-deconvolution-script-do-maxima/
- https://vanderbei.princeton.edu/images/deconv/deconv_MaximDLnew.html
- http://winfij.com/maximdl/ftdeconv.html

Podstawowe ustawienia i działania podczas stackowania plików w programie DeepSkyStacker3.

Główne ustawienia to metoda stackowania dla wszystkich typów klatek jako MEDIANA, wyłączenie funkcji COSMETIC. Parametr, który reguluje suwakiem STAR TRESHOLD DETECTION odpowiada za wykrywanie ilości gwiazd na pojedynczym zdjęciu. Wg mnie najlepiej sprawdza się wykrycie ok 100 gwiazd, chociaż 3-4 również powinny wystarczyć. Proszę zwrócić uwagę, na moment zapisywania pliku po stackowaniu. W polu SAVE PICTURE TO FILE („Zapisywanie jako”) w OPTIONS zaznaczone jest EMBED ADJUSTMENTS IN THE SAVED IMAGE BUT DO NOT APPLY THEM. W żadnym wypadku proszę nie używać APPLY ADJUSTMENTS…, ponieważ z mojego doświadczenia DSS nie jest programem do wstępnej obróbki, a jedynie platformą do stackowania.

Wstępne rozciąganie w PhotoShop

Wstępne rozciąganie w PhotoShop, a następnie przeprowadzenie operacji wyrównywania gradientu tła w programie Pixinsight LE. Wyrównywanie tła pisząc ogólnikowo polega na wygenerowaniu sampli (kwadraciki z X). Następnie kasujemy je w miejscu gdzie jest widoczny nasz obiekt. Generujemy nasze sztuczne tło. Dalszym etapem jest odjecie naszego tła od głównego zdjęcia. Zaleca starannie przyłożyć się do kasowania sampli, ponieważ pozostawienie któregoś na obiekcie może znacząco zredukować jego jasność lub w niechciany sposób zdegradować obraz. Na końcu w Pixiinsight używam proces SCNR, który pozwala nam na usunięcie niechcianego zielonego szumu.

O wiele dokładniejsze rozwinięcie tematu z poprzedniego tutoriala z mgławicą Veil.

Tym razem staram się usunąć nierówności tła wygenerowane przez okoliczne light pollution. Ewidentnie zdjęcie z prawej strony posiada pomarańczowy gradient. Fizyczna orientacja kadru to prawa strona jako dół. Sample X stawiamy poprzez kliknięcie myszki, a kasujemy DEL. Polecam wykonać proces step-by-step jak na filmie poza ewentualnymi wartościami DEFAULT SAMPLE RADIUS i AUTO INTERVALS (HORIZONTAL). Te parametry dobieramy wg własnej kamery. Zaznaczam również, ze zdjęcie powinno być wstępnie odpowiednio przycięte, bez brzegów po stackowaniu.

Bardzo prosta i podstawowa obróbka stacka M51.

Niestety nie pamiętam czyje to zdjęcie. Całość przeprowadzona w Photoshop z użyciem dodatkowych astroakcji dedykowanych do PS.

Kalibracja koloru

Kalibracja koloru to bardzo rozległy temat, na który można pisać bardzo wiele. W filmie pokazana jest ścieżka, jaką trzeba przejść używając EXCALIBRATOR. Używam do tego MaximDL, Astrometry.net . Obrabiany materiał pochodzi z kamery OSC QHY8L, teleskopu ED80 oraz montażu NEQ6. 24sztuki 5minutowych klatek RGB. Z doświadczenia zauważyłem ze dla QHY8L wartości R=1, G=1.1, B=1.3 lub B=1.4 są w miarę uniwersalne i ich stosowanie najczęściej dawało bardzo naturalne rezultaty.

Justowanie lunetki biegunowej w Sky-Watcher Adventurer

Na filmie widać podziałkę „nowego” typu. Ustawiam ją tak, aby linia przechodząca przez 0-6 była ustawiona w pionie. Uzyskuję to dzięki kominowi odległemu o bodajże 500m. Identyczna lunetka znajduje się już w praktycznie wszystkich obecnie produkowanych montażach firmy Sky-Watcher, więc filmik można wykorzystać do regulacji każdego montażu z tej stajni.

Kolejna obróbka

Kolejna obróbka „na kolanie”. Wszystko w kilka minut. Użyte oprogramowanie to PhotoShop oraz Pixinsight LE. W czasie trwania filmu wszystkie kroki starałem się opisywać w zrozumiały sposób.

PRAWIDŁOWA praca migawki w kamerze QHY9.

Jeżeli na odłączonej kamerze od teleskopu zauważymy luźno poruszająca się migawkę, bez ładu i składu góra-dół również jest wszystko ok. Poza tym chciałbym zaznaczyć, że dla subów całkowicie prześwietlonych, z maksymalnymi wartościami ADU dla każdego pixela MaximDL wyświetla zdjęcie jako całkowicie czarne. Może to być mocno mylące. Zalecam w takim przypadku używać w opcji SCREEN SRETCH rozciągania typu MAX VAL zamiast domyślnie MEDIUM.

Aligacja klatek w MaximDL.

Na filmie pokazuje jak wyrównać materiał otrzymany w przeciągu 3lat. Wyrównanie klatek w tym przypadku służy ukazaniu ruchu gwiazdy Barnarda. Autorem zdjęć jest Piotr Grzędziel. Dla zdjęć posiadających różne skale, tj. wykonanych z różnych setupów polecam używać ALIGN MODE: MANUAL 2 STARS. Otwieramy interesujące nas zdjęcia, następnie wybieramy REFERENCE IMAGE, wybieramy gwiazdki znajdujące się w miarę przeciwległych rogach. Następnie klikamy na tą samą gwiazdą dla każdego zdjęcia (STAR1), po czym zaznaczamy gwiazdę numer dwa (STAR 2). Drugim wykorzystanym programem jest PhotoScape. W nim na szybko tworzymy animowany gif, który bezproblemowo można opublikować w sieci.

Opisywanie zdjęć w Pixinsight 1.8.

Opisywanie zdjęć w Pixinsight 1.8. Cały tutorial ukazuje jak wykonać plate solve danego zdjęcia, co trzeba wyklikać, aby program Pixinsight był w stanie wygenerować nam opis naszego zdjęcia. Bardziej zaawansowany proces z użyciem skryptu IMAGE ANNOTATION SCRIPT polega na wygenerowaniu przeźroczystej warstwy. W w/w okienku w sekcji GENRAL PROPERTIES/OUTPUT MODE: z listy wybieramy GENERATE TRANSPARENT OVERLAY zamiast widocznego na filmie ANNOTATE IMAGE . Tak wygenerowany plik otwieram w PS i wrzucam na warstwę powyżej naszego zdjęcia. Można regulować suwakiem OPACITY, aby lekko przygasić opis.

Opisywanie zdjęcia na szeroko w Pixinsight 1.8

Jeżeli mamy kadr, którego nie jesteśmy w stanie rozwiązać w Pixinsight za pomocą skryptu IMAGINE SOLVER polecam wrzucić fotkę na ASTROMETRY.NET, a następnie odczytać parametr PIXEL SCALE i wprowadzić go do w/w skryptu. Polecam również wklepać koordynaty środka kadru CENTER (RA hms) oraz CENTER (DEC dms). Z tymi danym imagine solver na 99% procent powinien dać radę.

Desaturacja tła w Pixinsight 1.8

Desaturacja tła w Pixinsight 1.8. Z naszego za pomocą RANGE SELECTION generujemy plik, którą stosujemy jako maskę na główne zdjęcie. Maska ochroni nam miejsca, gdzie kolor ma pozostać (czerwone rejony). W pozostałych rejonach po zastosowaniu CURVERS TRANSFORMATION z krzywą S saturacja zostanie zmniejszona wg naszego uznania. Wstępny materiał został mocno przesaturowany, aby lepiej ukazać zasadę działania desaturacji z ochronną maską

Bardzo prosta obróbka Pixinsight LE

Bardzo prosta obróbka Pixinsight LE. Użycie procesu HISTOGRAMS, do zmiany naszego stacka z formy liniowej do nieliniowej. Stosuje DYNAMIC CROP. Dalej przeprowadzam ponownie rozciąganie histogramem, ale znacznie mniej agresywne niż w pierwszym podejściu. Kolejnym etapem jest wyrównanie tła poprzez tzw. sztuczny flat. Galaktyka po środku kadru to NGC3941 z dobrze widoczna supernową SN2018pv.

Focusowanie w SGPro 3

Focusowanie w SGPro 3. Film nagrany telefonem ze zdalnego podglądu astropc. SGP rysuje krzywą V po czym wyznacza optymalny punkt ostrości. Stup: TS APO100Q, QHY9, koło QHY 7x36mm, DreamFocuser.

Obróbka w Pixinsight 1.8 M33.

Obróbka w Pixinsight 1.8 M33. Szybkie podejście do luminancji galaktyki. Użycie podstawowych funkcji bez zagłębiania się w detale. Materiał to 100x10min QHY9 + TS APO100Q. Jak widać przy odpowiednio dobrym materiale nie trzeba stosować wyrafinowanych technik, aby osiągnąć w mgnieniu oka wyśmienite wyniki.

Obróbka materiału uzyskanego przez filtr DUO-NARROWBAND firmy STC Astro.

Obróbka materiału uzyskanego przez filtr DUO-NARROWBAND firmy STC Astro. Link do sklepu i specyfikacji produktu: https://www.astroshop.pl/filtr-uhc/stc-filtry-astro-duo-narrowband-filter-2-/p,60917 Obiekt nie był zbytnio trafnie dobrany do filtra, jednakże jakoś taki sposób astrofotografowania za mną nie przemawia. Preferuję stosowanie oddzielnych filtrów wąskopasmowych. Materiał pochodzi od kolegi Jacka Dubiela, refraktora TS APO65Q i kamery kolorowej QHY168c.

Mój pełny preprocessing z września 2019roku.

Wstepna kalibracja, analiza klatek - okreslenie najlpeszej, alignacja, stackwanie. Materiał z kamery QHY695A.